понедельник, 13 февраля 2023 г.

‼️❗️Самоушкоджуюча поведінка при аутизмі ‼️❗ 🔻Поведінка, при якій людина задає сама собі фізичні ушкодження називається самоушкоджуючою поведінкою (англ. self-harm , self-injury) та може виглядати як: - удари головою об підлогу, стіни чи іншу поверхню - укуси рук, долонь - виривання волосся - надавлювання пальцями на очі - удари по голові або по обличчю руками - щипання, роздирання та проколювання шкіри - надмірна тряска головою. 🔻 ПРИЧИНИ САМОУШКОДЖУЮЧОЇ ПОВЕДІНКИ Звісно існує багато факторів самоушкоджуючої поведінки. Зазвичай вона проявляється у дітей та підлітків з аутизмом, але в тексті використовується термін «людина». ▪️Деякі люди з аутизмом діляться своїм досвідом та відмічають, що вони завдають собі фізичні ушкодження, коли: - їх не чують та не слухають - їх сварять, критикують, кричать на них - вони погано розуміють чи зовсім не розуміють певні речі; - їх буллять (емоційно знущаються); - вони задіяні в конфлікті, спорі або чують, як інші люди сваряться; - вони себе відчувають погано в фізичному сенсі; - у них виникають важкі спогади горювання (при втраті близьких чи згадуванні травмуючих подій); - коли вони згадують про образу щодо них. 🔻 ЧОМУ самоушкоджуюча поведінка так проявляється? ▪️ Можливо людина просто не має іншої можливості щоб повідомити про своє бажання, потреби та почуття. ▪️ биття по голові або головою може сигналізувати про сильну фрустрацію, бажання отримати певний предмет чи діяльність, або припинити повністю комунікацію, перестати відповідати на складні для людини питання. ▪️укуси рук та пальців можуть допомогати впоратися з тривожністю або перезбудженням. ▪️ уколи шкіри - у випадку нудьги. ▪️удари по вухам або по голові можуть бути методом щоб впоратися з головним болем, наприклад. ▪️деякі прояви самоушкоджуючої поведінки можуть бути симптомом різних психічних розладів, таких як депресія чи тривожність, інших ментальних порушень. ▪️ повторювана поведінка: деякі форми самоушкоджуючої поведінки можуть бути частиною стеротипій, обсесії чи рутини. 🔻 ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВИ СТАЛИ СВІДКОМ ПІД ЧАС САМОУШКОДЖУЮЧОЇ ПОВЕДІНКИ У ЛЮДИНИ? ▪️ВІДПОВІДАЙТЕ ШВИДКО - Відповідайте швидко та по суті. Навіть якщо на вашу думку людина намагається привернути увагу, ніколи не можна ігнорувати таку сильну ушкоджуючу поведінку. ▪️ЗНИЗЬТЕ КОМУНІКАЦІЮ - Обмежуйте вербальні коменти, міміку обличчя та демонстрацію своїх емоцій. Намагайтеся говорити спокійно та чітко, нейтральним та рівним тоном. ▪️ЗМЕНШІТЬ ЗАПИТИ - Можливо людина знаходить задачу чи інструкцію дуже важкими чи нездоланними для виконання. Якщо ця задача має бути обов’язково виконана, то поверніться до неї пізніше, коли людина заспокоїться. ▪️ ЗАБЕРІТЬ СТИМУЛИ ФІЗИЧНОГО АБО СЕНСОРНОГО ДИСКОМФОРТУ - Запах, звуки чи смак можуть викликати значний дистрес у людини. - Якщо людину турбує запах, то слід забрати неприємну річ подалі або відвести людину в іншу кімнату. - Якщо одяг завдає дискомфорт, то слід допомогти людині перевдягнутися. - Якщо ви знаходитеся в шумному приміщенні - закрийте вікна або використовуйте навушники, прилади для зменшення шуму або інші девайси. - Використовуйте медикаменти (протизапальні, анальгетики), якщо вони призначені лікарем для зменшення болю, тим самим зменшуючи дискомфорт. ▪️ВИКОРИСТОВУЙТЕ СТРАТЕГІЇ ПЕРЕКЛЮЧЕННЯ - Скажіть людині що саме вона має зробити замість самоушкоджуючої поведінки, наприклад «Давід, руки вниз». - Використовуйте візуальні підказки на додаток до вербальних інструкцій. - Перенаправте людину на іншу діяльність, яка несумісна з самоушкоджуючою поведінкою, наприклад ту, яка потребує використання обох рук. - Обов’язково похваліть, коли людина переключиться «Здорово, Давид! Ти граєш з іграшками!». ▪️ВИКОРИСТОВУЙТЕ МІНІМАЛЬНУ ФІЗИЧНУ ДОПОМОГУ - Якщо людині важко зупинитись під час самоушкоджуючої поведінки, допоможіть їй фізично. Але при цьому намагайтеся використовувати найменшу силу. Обережно відвідіть її руку від голови або торкніться плеча. Негайно намагайтеся переключити її увагу на іншу діяльність та приготуйтеся надати мінімальну фізичну допомогу знову. - Ця стратегія має використовуватися з великою обережністю, щоб не підвищити руйнуючу або агресивну поведінку ще більше. ▪️ ВИКОРИСТОВУЙТЕ БАР‘ЄРИ - Помістіть між людиною та поверхнею, що може завдати шкоди, бар’єр. - Це може бути подушка чи валик (при ударах по голові), предмет, який можна кусати чи жувати (замість укусів руки), різні килимки на підлогу тощо. - Інколи у випадках серйозного самопошкодження спеціалісти рекомендують використовувати спеціальні рукавички або шоломи. 🔻 ПРОФІЛАКТИКА САМОУШКОДЖУЮЧОЇ ПОВЕДІНКИ ✔️перевірка стану здоров’я та ротової порожнини - Відвідайте педіатра або дантиста; - Принесіть з собою замітки про самоушкоджуючу поведінку (в якій частині дня відбувається, в яких ситуаціях, як часто, коли вперше почалась і як довго триває). ✔️виділіть функцію поведінки: - ведіть щоденик поведінки (що відбувається перед, під час та після самоушкоджуючої поведінки); - це може допомогти спеціалісту зрозуміти функцію поведінки; - доповнюйте інформацію нотатками про оточуюче середовище (хто був поруч в цей момент, які зміни відбулись, можливі тригери, емоційний стан людини). ✔️ впорядкуйте щоденну структуру та рутину - створіть чітку щоденну рутину - це дозволить зробити події більш передбачуваними та зменшити тривожність - включіть приємну діяльність в рутину щоб зменшити нудьгу та можливу руйнівну поведінку - створіть план Б у випадку зміни планів або під час важких моментів. ✔️надайте інші сенсорні альтернативи - включіть інші сенсорні розвантаження в домашню рутину; - стрибки на батуті, гойдалки для стимуляції вестибулярної системи (часто підходять для тих, хто б’є себе по голові); - організуйте сенсорну коробку, куди можна покласти сенсорні предмети - жувати та кусати, зжимати пальцями тощо. ✔️ використовуйте комунікативні інструменти - підтримайте особу, використовуючи інші шляхи комунікації для задоволення її потреб, бажань та зменшення фізичного дискомфорту; - візуальні підказки, малюнки, схеми, картинки з частинами тіла, символи тощо. ✔️заохочуйте прийнятну поведінку: - вітайте коли людина демонструє прийнятну поведінку або припиняє самоушкодження; - заохоченням виступають вербальна похвала, увага, улюблена діяльність, іграшка, жетони, улюблена їжа чи напої. - обов’язково вказуйте, що дитина отримує заохочення саме за коректну поведінку. - Будьте уважні з деякими людьми з аутизмом, для яких соціальна увага може бути додатковим джерелом дистресу та мати зворотній ефект. ✔️ використання медикаментозної терапії в якості підтримки - інколи слід використовувати, призначені фахівцем в сфері ментального здоров’я, медикамент у випадках суворої самоушкоджуючої поведінки чи такої, яка продовжується довгий період часу. Джерело: -Стаття «Self-injurious behavior» з сайту National autistic society (UK). ©️ переклала, скоротила, адаптувала Надія Есманова

Комментариев нет:

Отправить комментарий