Психолог










Грайтеся та навчайтеся


Де заходиться предмет?












Мій герой - це ти" казка👉, написана для дітей зі всього світу, які зазнали впливу COVID-19. Казка Поринь у чарівний світ казок з Інспектором Котиком. Читає Інспектор Управління патрульної поліції у місті Києві, старший лейтенант поліції, Багаліка Сергій Сергійович. Пориньте у чарівний світ казок з Інспектором Котиком  Детальніше



13 книг про виховання і стосунки з дітьми: добірка до Дня родини

Виховання – це тема, яку можна обговорювати вічно. Старим моделям виховання завжди будуть протистояти нові, досвіду українських батьків – досвід батьків Франції або Америки. Тож як правильніше виховувати: у суворій дисципліні чи у вседозволеності та безмірній любові? Де знаходиться ця золота середина?
Коли читала щоденник у листах Анни Франк, мені врізалась у пам’ять така фраза: 
«Мої батьки ставляться до моїх оцінок зовсім інакше, ніж інші батьки. Вони ніколи не надають надто великого значення доброму чи поганому табелю, а дбають лише про те, щоб я була здорова, не занадто зухвала й мала втіху. Якщо з цими трьома речами все гаразд, то решта прийде саме по собі».
Навіть не уявляю такої моделі ставлення до виховання у своєму дитинстві. Ні в мене, ні в будь-кого з тих, із ким я вчилась. Табель був основою всього. Хоча варто зазначити, що радянської літератури про виховання було немало. Про суворе таке виховання, навіть скоріше дресування.
Чи може бути якась із форм виховання правильною чи неправильною? Адже аргументів у прихильників різних способів — сотні.
Прихильники консервативного виховання рекомендують з дітьми не панькатись. Нехай дитина зразу привчиться до розпорядку дня і знає своє місце, потім буде легше сприймати суворість реальності.
Прихильники нових методик іронізують над цими аргументами, опираючись на те, що сьогоднішнє життя уже не те, і нам не треба виховувати покоління слухняних рабів, які все, що вміють у житті, це виконувати команди або бути зручними.
Це досить нетрадиційна добірка, адже вона вмістила у себе як книжки про процес виховання, так і книжки-картинки, популярні сьогодні, які часто бувають присвячені лише одній темі виховання або й вихованню якогось окремого вміння. Також у цій добірці є книжки як для обох батьків, так і окремо для татусів (що незвично, адже років 5-10 тому таких книжок в Україні не було), і для матусь, а також історії власного батьківства.
Не буду вдаватися в історичні передумови цих змін, та «традиційна» форма сім’ї, де на мамі виховання, а на татові матеріальне забезпечення, віджила себе. І це хороший знак, адже у сучасної дитини є шанс мати одразу обох батьків. А у сучасних батьків є шанс обрати саме таку книжку, яка відповідатиме їхньому запиту й актуальним для них питанням. То ж не лінуйтесь – пройдіться по всьому списку, бо кожна з цих книжок — знахідка для тих, хто шукає відповідей.

Баночка щастя для формування позитивного мислення у дітей 

Оптимістичний настрій допомагає дітям рости більш здоровими і стати творчими, позитивними і незалежними в майбутньому. У всіх нас бувають важкі часи, які можуть тривати дні, тижні або навіть місяці.
Пережити такі періоди людям допомагає позитивне мислення, ефекти якого науково підтверджені. Психологи, використовуючи дані досліджень, встановили, що налаштування на успіх в конкретній справі може сприяти підвищенню імунітету до деяких інфекційних захворювань.
У випадку з дітьми відбувається те ж саме.
Як формувати позитивне мислення у дітей?  Силка

Подолання дитячих страхів: коронавірус (для дітей 3,5 - 7 років)


Аутизм - мультик


Карантиноправила


У зв'язку із продовженням карантину продовжуємо працювати в режимі онлайн. Рекомендуємо до перегляду мультфільм "Вивчаємо назви пальчиків".  Мультфільм



Вимушені канікули продовжили до 24 квітня. 

Через карантин закриті офіси, школи та дитячі садочки, а батьки постають перед питанням "Чим зайняти дітей на час карантину". Це особливо актуально саме зараз, коли самі батьки працюють віддалено, а непосидюча малеча без заняття здатна перетворити будинок в хаос за лічені хвилини.


Цікаво, що наявність в будинку звичайнісінького принтера здатна кардинально змінити ситуацію. Це також допоможе у випадку, якщо ви працюєте з дому, а в будинку, крім малих дошкільнят, є ще й школярі, яким потрібно продовжувати навчання.


Як підготуватися

Поки ви будете зайняті власною роботою, дітей в будинку також можна розважити цікавими та корисними завданнями, а на завершення дня можна весело провести час разом, наприклад, за настільною грою або головоломкою, створеною руками діток. То що ж для цього потрібно? Всього лиш певне базове канцелярське приладдя і звичайнісінький принтер.


Для цієї мети найкраще підійдуть продуктивні принтери Canon серії Pixma G, адже вони мають вбудовані чорнильниці з великим запасом фарби, рівень якої дуже зручно відстежувати. До всього ці принтери дуже економічні. Так, вартість кольорової сторінки на струменевому принтері Pixma G – 0,31 гивні. Крім того, роздрукувати зображення можна прямо зі смартфона чи планшета.


Також вам знадобляться шаблони для друку. Але шукати щось в інтернеті немає потреби, адже на сайті Creative Park вже зібрано безліч ідей для фігур, ігор та інших різноманітних виробів з паперу.


Як розважити дітей на карантині

Чудовим варіантом зайняти дітей на день буде настільна гра. Нехай вони зберуть та розмалюють її самостійно з готових роздрукованих елементів. А поки малеча буде зайнята завданням – ви зможете спокійно працювати в домашньому офісі.


Все, що потрібно, це завантажити відповідні шаблони та роздрукувати їх. На сайті Creative Park можна знайти настільні ігри, головоломки і навіть невеликий домашній театр. Крім того, дітей можна зацікавити не лише створенням ігор з паперу – за допомогою готових шаблонів вони можуть навіть навчатися й розвиватися.


Настільна гра

Діткам буде цікаво створити щось самостійно, без вашої допомоги. Вам потрібно буде лише дати їм матеріал і час від часу наглядати за тим, як вони створюють щось власноруч.


Завантажте готовий кольоровий шаблон на сайті Creative Park та роздрукуйте його на домашньому принтері.


Настільна гра дозволить розважитися разом після робочого дня


Малеча зможе самостійно розмалювати ігрове поле та фігурки, лише дайте їм набір кольорових олівців. Такі заняття розвивають уяву та дитячу творчість. Так ви зможете зайняти дітей цікавими завданнями, а після того, як вони закінчать, можна всією сім’єю зіграти в пригодницьку гру.


"Риболовля"

Ще одна проста забавка з паперу, яка зацікавить діток. Все, як і раніше, просто. Завантажуєте шаблон з сайту та друкуєте його на кольоровому принтері. Діткам лише потрібно буде вирізати елементи, а ви поясните їм, що потрібно робити. Цим завданням ви точно відволічете дітей на деякий час.




Цікава "Риболовля" точно сподобається дітям


Нічого складного в таких виробах з паперу немає. Діти цілком можуть справитися самотужки. Їм буде цікаво та весело проводити час за створенням власної гри й вирізанням веселих фігурок.


Боротьба Сумо

Чудовий спосіб зайняти дітей творчою роботою, а в кінці дня розважитися разом. Поки діти будуть вирізати та склеювати надруковані на принтері шаблони – ви зможете спокійно працювати не відволікаючись.


Якщо діток двоє – ця гра затягне їх на довго. Спершу завантажте й роздрукуйте ось цей шаблон. Малечі потрібно буде вирізати фігурки й скласти їх. Завжди можна роздрукувати чорно-білий варіант, замість кольорового і попросити дітей розмалювати героїв за власними побажаннями.




Ігри з паперу дозволять весело провести час разом


Після того, як все зібрано – можна разом погратися зробивши перерву в роботі, або ж після робочого дня. Діткам буде весело не лише самотужки створювати іграшки своїми руками але й гратися разом з вами.


На сайті Creative Park є багато різноманітних іграшок, головоломок, пазлів та наборів для навчання, створювати які можна за допомогою звичайного принтера. Все зручно згруповане за віком та розділами.


Крім того там можна знайти безліч фігурок тварин транспорту та архітектурних споруд, які зацікавлять малечу будь-якого віку, адже для складання доступні як звичайні 2D малюнки так і просунуті 3D пазли з яких можна зібрати як прості будинки так космічні ракети і навіть місячний модуль.


Як бачите, звичайнісінький домашній принтер буде корисним не лише для домашнього офісу. З його допомогою можна розважити діток та відволікти їх створенням цікавих паперових іграшок. Поки ви працюєте, малеча гратиметься та не відволікатиме вас від роботи, а після її завершення можна весело провести час разом.

Топ 12 книг про виховання дітей



9 ЗАХОПЛЮЮЧИХ ІГОР ДЛЯ РОЗВИТКУ СПРИЙНЯТТЯ У ДІТЕЙ 4-5 РОКІ

Яким має бути режим дня молодшого школяра?


20 чудових ідей для розвитку дрібної моторики малюків

Завітайте


Чим зайнятися з дітьми під час карантину: топ-5 веселих розваг



Логічні ігри для розвитку мислення у дітей 3-5 р




Вправи та ігри на розвиток мислення



Вправи для розвитку пам'яті




Розвиток уваги у дошкільників








Умови підтримки емоційного стану при стресі
У  відповідь  на  стрес  у  людини  виникає  стантривоги,  сум'яття,  яке  є автоматичною  підготовкою  до активної  дії:  атакуючої  або  захисної.  Така  підготовка здійснюється  в  організмі  завжди,  незалежно  від  того, якою  буде  реакція  на  стрес,  навіть  тоді,  коли  не відбувається  ніякої  фізичної  дії. 
Стресову  реакцію  можна  й  потрібно контролювати.  Коли  людина  знає,  що  вона  не зобов'язана  бути  жертвою  стресу,  вона  цілком  може покластися  на  себе  й  здатна  захищатися,  (це  надає  їй впевненість  у  своїх  силах  і  викликає  бажання  щось зробити).  Для  цього  пропонуємо Вам дізнатися необхідні  засоби  й методи,  за  допомогою  яких  можна  контролювати свій емоційний стан при стресі.
Основні умови стабільного емоційного стану 
·         Підтримування  звичного  ритму  (режиму, розкладу)  життєдіяльності. Дуже  важливо,  щоб  людина  не  кидала звичних  справ,  тому  що  монотонність  і  щоденність,  дають  відчуття  підконтрольності  свого  життя,  що  веде до  зниження  тривожності.
·         Звичний режим харчування.  Стежте  за харчуванням.  Їжа  повинна  бути  свіжою,  багатою  вітамінами.
·         Організація  інтенсивних  фізичних розрядок.  Фізичне навантаження сприяє корегування виділення адреналіну, виділенню гормону щастя, зняттю м'язових затисків.
·         Організація  повноцінного  відпочинку,  сну. Повноцінний сон тривалістю не менше 6 – 8 годин.
Окрім основних умов стресостійкості пропонуємо Методи контролю емоційного напруження (саморегуляції).
  1. Протистресове дихання. Повільно виконуйте глибокий  вдих  через  ніс;  на  піку  вдиху  на  мить затримаєте  подих,  після  чого  зробіть  видих  якомога повільніше.  Це  заспокійливий  подих.  Постарайтеся уявити  собі, що з кожним глибоким вдихом і тривалим видихом ви частково позбуваєтеся стресової напруги.
a)      Заспокійливе  дихання.  Це  дихання  допоможе зняти  дратівливість  і  заспокоїти  вашу  нервову  систему. Дихати потрібно носом. Зробіть глибокий вдих, видаючи звук, схожий на храп. Для цього потрібно трохи стиснути м’язи  горла.  Видих  теж  повинен  бути  з  “храпом”. Подихайте  так  кілька хвилин,  і  ваше  роздратування втратить колишню силу.
b)      Розслаблююче  дихання.  Використ овуйт е  це дихання  для  рятування  від  неспокійних  нав'язливих думок.  Великим  пальцем  правої  руки  пригорніть  праву ніздрю, так щоб через неї не надходило повітря. Робіть повільний  вдих  і  видих  через  ліву  ніздрю.  Потім відкрийте  праву  ніздрю,  а  ліву закрийте  вказівним пальцем. І зробіть вдих-видих. Так, міняючи ніздрю для дихання, зробіть 15-20 дихальних циклів.
c)      Вогненне  дихання  допомож е  звільнит ися  від гніву, агресії, емоцій, що вирують, тривоги. Вам потрібно представити  себе  величезним  вогнедишним  драконом. Представте,  як  вас  переповняє  енергія,  жар  і  вогонь. Видихайте  повільно  цей  жар,  роздмухуючи  ніздрі, поступово  збільшуючи  темп.  Дихати  потрібно  тільки носом, всю увагу зосередьте на видиху.
2.  Хвилинна  релаксація.  Розслабте  куточки рота,  зволожте  губи.  Розслабте  плечі.  Зосередьтеся  на виразі  свого  обличчя  й  положенні  тіла:  пам’ятайте,  що вони  відбивають  ваші  емоції,  думки  внутрішній  стан. Цілком природно, що ви не хочете, щоб оточуючі знали про  ваш  стресовий  стан.  У  цьому  випадку  ви  можете змінити  «мову  обличчя  й  тіла»  шляхом  розслаблення м'язів і глибокого дихання.
a)      Вправа  “Бурулька”.  Встаньте,  закрийте  очі,  руки підніміть вгору. Уявіть, що ви бурулька. Напружте  всі  м'язи  вашого  тіла.  Запам'ятайте  ці відчуття,  замріть  в  цій  позі  на  1  -  2  хвилини.  Потім уявіть,  що  під  дією  сонячного  тепла  ви  починаєте повільно танути. Розслабте поступово кисті рук, потім м'язи плечей, шиї,  корпусу,  ніг  і  т.д.  Запам'ятайте  відчуття  в  стані розслаблення.  Виконуйте  вправи  до  досягнення оптимального психоемоційного стану. Цю вправу можна виконувати лежачи на підлозі.
b)      Вправа “Повітряна куля”. Встаньте, закрийте очі, руки  підніміть  вгору,  наберіть  повітря.  Уявіть,  що  ви  - великий повітряна куля, наповнена повітрям. Постійте в такій позі 1-2 хвилини, напружуючи всі м'язи тіла. Потім уявіть  собі,  що  в  кулі  з'явилося  невеликий  отвір. Повільно  починайте  випускати  повітря,  одночасно розслабляючи  м'язи  тіла:  кисті  рук,  потім  м'язи  плечей, шиї,  корпусу,  ніг  і  т.д.  Запам'ятайте  відчуття  в  стані розслаблення.  Виконуйте  вправи  до  досягнення оптимального психоемоційного стану.
3.  Погляньте  навколо  й  уважно  огляньте приміщення,  у  якому  ви  перебуваєте.  Зверніть  увагу на  дрібні  деталі,  навіть  якщо  ви  їх  добре  знаєте. Повільно,  не  кваплячись,  подумки  «переберіть»  всі предмети  один  за  одним  у  певній  послідовності. Постарайтеся  повністю  зосередитися  на  цій «інвентаризації».  Кажіть  подумки  самому  собі: «Коричневий письмовий стіл, білі фіранки, червона ваза для  квітів»  і  т.д.  Зосередившись на  кожному  окремому предметі, ви абстрагуєтеся від внутрішньої стресової напруги,  спрямовуючи  свою  увагу  на  раціональне сприйняття навколишнього оточення.
Інформація підготовлена за книгою «Пам’ятка організації психологічного супроводження під час екстремальних ситуаціях»

Правила емоційної гігієни під час карантину:
1. Критично ставтеся до будь-якої інформації, довіряйте тільки компетентним і
перевірених джерел.
2. Задовольняє базові потреби: сон та їжа. Але не перестарайтеся з важкою їжею.
3. Займайтеся творчістю - це відволікає і гармонізує емоційний стан.
4. Співайте, смійтеся і жартуйте, займайтеся спортом - це необхідна розрядка.
5. Спілкуйтеся з позитивними людьми і про позитивний. Не дозволяйте себе залякати,
засмутити або дратувати.
6. Робіть те, на що давно не вистачало часу - вчіться, плануйте, читайте.
7. Освойте дихальні техніки саморегуляції емоцій.
8. Усвідомлюйте власні емоції і їх причину.
9. Працюйте над власними страхами.
10. Підтримуйте близьких.

ЯК ЖИТИ, КОЛИ В КРАЇНІ КОРОНАВІРУС:

 ПОРАДИ ПСИХОЛОГА
В такий момент, коли є пауза, ви можете обернутися назад і оцінити власне життя,
проаналізувати його. Можливо у вас з’являться нові і важливі ідеї щодо бізнесу, сім’ї,
освіти, роботи, навчання чи життя. Ловіть момент!
Час, коли весь світ живе лише одними новинами та слідкує за ними, і це стосується
коронавірусу. У повсякденному житті найбільше лякає невідомість, а про
коронаваріус чи COVID-19 дуже мало інформації, при цьому він може завдати
непоправних наслідків. Звідки він взявся? Що це таке насправді, як поширюється та
як його зупинити? Відповідей поки недостатньо і це може викликати паніку у людей.
Коли ви пошукаєте інформацію про вірус, чим він відрізняється від грипу та ГРВІ, то
мало що зрозумієте. І це ще більше викликає тривогу. На нас впливають медіа,
соціальні мережі, наше оточення, яке ділиться своєю тривогою. І якщо навіть ви
раніше спокійно ставилися до ситуації з коронавірусом, то після такої атаки можете
запанікувати. У такому стані нами керують емоції, а прагматизм та холодний розум
зникають.
І це можна пояснити – спрацьовує «інстинкт самозбереження». Страх стає рушієм,
підказує нам, що робити, куди бігти, як себе рятувати. Тому такий бум у
супермаркетах та аптеках – треба все купити, щоб себе вберегти. Якщо б це
відбувалося лише в Україні, то можна було б вважати, що це генетична пам’ять нації.
Українці пережили два Голодомори та надскладні 90-ті. А генетична пам’ять
зберігається сотнями років, тож це могло б вплинути на цю скупку продуктів та
медикаментів. Та ж ні, в Італії, Австралії, Китаї також порожні прилавки магазинів.
Такий стан постійної тривоги впливає на наше повсякденне життя. Ми менш
ефективні та продуктивні, ми втомлені та засмучені, ми агресуємо на рідних та колег,
у нас погіршується самопочуття, починаємо шукати в собі симптоми, нас огортає
паніка. Спробую допомогти, дати поради, як не втратити рівновагу та жити
повноцінним життям, незважаючи на карантин, закриття розважальних закладів та
неймовірний страх.
1. У першу чергу, найважливішим є уміння знаходити в собі ресурси. Це ті дії, які
допомагають зберігати спокій та душевну рівновагу, які розслабляють. У кожної
людини – це свій варіант. Хтось любить смачно і цікаво поїсти, хтось подивитися
цікаве кіно, комусь допомагає прибирання. Хтось любить малювати чи щось
виробляти власними руками, хтось любить природу, яка дає енергію. Цей список
можна продовжувати і продовжувати, головне, щоб Вам у цій діяльності було
спокійно, затишно та безпечно.
2. Перевіряйте інформацію та критично мисліть. Важливою є гігієна в отриманні
інформації. Проаналізуйте: чи те, що Ви читаєте чи дивитесь, є першоджерелом? Не
переглядайте лише заголовки, вони оманливі.
3. Якщо у вас є діти, подумайте про їхній рівень тривоги, який вони не вміють ще
контролювати. Щоб вони відчували себе у безпеці, ви маєте бути спокійними та
врівноваженими. Діти мають право про все знати, будьте з ними відвертими.
4. Зрозумійте, що багато чого залежить від вас, а є те, що вам не змінити.
Піклуйтеся про себе, дотримуйтесь рекомендацій лікарів, не ризикуйте власним
здоров’ям. Якщо у вас схильність до простудних захворювань, не пийте холодного і
газованого. Якщо у вас хворий шлунок, не їжте гострого та сильно смаженого. Не
ризикуйте у цей період.
5. Думки та слова матеріалізуються. Позитив притягує таку ж силу мають думки та
слова. Вірте у найкраще, любіть життя та насолоджуйтесь ним.





6. Шукайте можливості. Під час карантину треба якось себе розважати, але всі
заклади закриті. Не проблема! У Вас з’являються нові можливості та шанс зробити
те, на що часу не вистачало, а дуже хотілося. Можна картину намалювати чи книжку
прочитати, або з дитиною провести багато часу. Для дітей є багато онлайн навчання і
для вас точно щось знайдеться, можна самоосвітою зайнятися. В такий момент, коли
є пауза та перерва, можете оцінити власне життя, проаналізувати його, можливо, у
вас з’являться нові і важливі ідеї щодо бізнесу, сім’ї, освіти, роботи чи життя. Ловіть
момент!
7. І важливе, у час високого рівня напруженості, можуть розвиватися тривожні
симптоми і тоді потрібна допомога спеціаліста – психолога чи психотерапевта.
Тривога – це постійний стан без видимої причини. Якщо це заважає мислити,
погіршується концентрація, важко виконувати повсякденні справи, не зволікайте.
Піклуйтесь про себе та своїх близьких.





Поради для покращення пам'яті у дітей. http://otozh.com.ua/2019/10/12/yak-pokrashhiti-pamyat-u-ditej-10-prostix-sposobiv-polipshiti-pamyat-ditini/



Поради щодо розвитку концентрації у дітей


Зробити так, щоб дитина приділила достатньо часу завданню, виконала його вдумливо і старанно, – про це мріють як учителі, так і батьки. 
Навіщо тренувати концентрацію? Зосередженість дитини на завданні залежить не тільки від того, цікаве воно їй чи ні. Роль також відіграють вік та, як не дивно, звички. Відомо, що стала увага починає розвиватись у 9-10 років. До цього віку дитині, як правило, важко довго концентруватись на конкретному предметі чи дії.
Однак, уміння зосереджуватись – це звичка, яку можна натренувати. У цьому допоможуть такі вправи:
ВПРАВА “КОЛЬОРИ”
Потрібно, щоб дитина називала колір букв, а не текст, який читає:
Червоний. Зелений. Синій. Жовтий. Фіолетовий. Помаранчевий. Коричневий. Синій.
Червоний. Чорний. Зелений. Блакитний. Жовтий. Коричневий. Чорний. Зелений. Синій.
Фіолетовий. Блакитний. Жовтий. Чорний. Червоний. Помаранчевий. Коричневий.
ВПРАВА “ЗАКРЕСЛЮВАННЯ ЛІТЕР”
Основою вправи є тест Бурдона на концентрацію та перемикання уваги. У випадковому наборі літер (цифр, значків) дитина має знайти і закреслити задані. Наприклад: у рядку потрібно знайти і закреслити всі букви “ш”:
прошчтшвьшщтишпасібяжфіторумнкмшшіівамафєвтмрпмфінпмбдрмпасегассвішчімшчс
ВПРАВА “ЩО НА СТОЛІ?”
Потрібно розкласти перед дитиною предмети різного кольору, розміру і призначення. Попросити, щоб вона їх пороздивлялась протягом 10 секунд. Потім учень має заплющити очі і розповісти, що лежало на столі, описати розмір і колір предметів. Бажано спитати про деталі – фактуру, візерунки тощо.
Ми завжди думаємо, що увага – це окрема функція. Та це не так. Увага пов’язана з іншими функціями, які мають велике значення для розвитку дітей. Батьки цього не знають і під час підготовки до школи стараються розвивати в дітей інтелект. Та готовність до школи – це не тільки інтелект. Це, насамперед, усидливість, вміння концентруватись, запам’ятовувати інформацію та бути включеним у роботу. Одне із найскладніших завдань першокласника – вміти утримувати увагу на певних завданнях і мати мотивацію для їхнього виконання.
У цьому беруть участь ще три функції організму: функція рівноваги (балансу) – дитина повинна вміти керувати своїм тілом. Друга – пропріоцептивна функція. Вона дозволяє розуміти, що відбувається з нашим тілом. Третя – відчуття часу. На момент зарахування до 1 класу в дітей всі ці три функції розвинені досить погано. Але вони є дуже важливими для уваги та концентрації, і якщо розвивати ці функції, то всі інші, зокрема й інтелект, також розвиватимуться швидше і легше.
Які я рекомендую вправи для розвитку цих функцій:
·         Попросити дитину робити дві справи одночасно, одну фізичну, іншу – інтелектуальну. Наприклад, відбивати м’яч і додавати числа. Часто діти це роблять несвідомо – бігають, скачуть і одночасно щось вчать. Їм так простіше запам’ятовувати, підключаючи пропріоцепцію та вестибулярний апарат.
·         Вправа для розвитку відчуття часу: ми просимо дитині засікти хвилину чи п’ять. Потім даємо завдання і пропонуємо визначити, за скільки часу дитина з ним впорається. Наприклад, скільки часу треба, щоб написати один рядок. Це допомагає надалі і планувати свій час, і прискорюватись чи сповільнюватись, коли це потрібно. А ці речі часто важливіші, ніж знання таблички множення.
·         Першокласнику потрібно навчитись прибирати зайве – наприклад, позабирати зі столу речі, які відволікають. Коли навчився, робити навпаки – працювати попри подразники, які є навколо.
·         Корисно попросити дитину згадати щось у деталях. Наприклад, запитати, як вона провела день – які уроки були, що на них відбулося. А потім попросити повторити все те саме, але у зворотному порядку. Ця вправа дає можливість розвинути уважність.
·         Описувати події чи об’єкти. Наприклад, попросити описати книгу – її розмір, товщину, колір обкладинки, запах, тактильні відчуття. Важливо задіяти всі органи відчуттів – вони допомагають краще сконцентрувати на об’єкті дослідження.
Бувають випадки, коли погану концентрацію неможливо скоригувати вправами. Тоді потрібно консультуватись із лікарями, які за потреби призначать медикаментозне лікування. Ці випадки трапляються нечасто, але відкидати їх не можна. Батькам тоді варто звернутися до спеціаліста – психіатра або невролога. Лікар зможе підібрати препарати, які допоможуть покращити концентрацію та усидливість, що сприятиме успішнішому розвитку школяра.
Використані ресурси:
·         Як розвити концентрацію і стійкість уваги у дитини, garmonya.in.ua
·         Вправи на концентрацію уваги, psychologis.com.ua

МАЛЮЄМО… ЗАПАХ І СМАК! ЦІКАВІ СПОСОБИ, ЯК РОЗВИНУТИ ДИТЯЧУ УЯВУ

Діти можуть намалювати будь-що: рух, почуття, вітер і навіть запах та смак. Щоб розвинути в дитині фантазію та здібності до малювання, необхідно зовсім небагато.

 Пахучі коробочки. Приготуйте для дитини якісь порожні маленькі коробочки, нехай це будуть, такі собі, таємничі коробочки. Розмалюйте або прикрасьте їх особливо. Покладіть усередину, наприклад, ватку з запахами парфумів, спецій або вкладиш жувальної гумки, що всотав певний аромат, шматочок мила, шкірку з апельсина, можна також насипати в коробку ароматну корицю. Дайте дитині ці коробочки, попросіть заплющити очі та понюхати вміст, а потім запропонуйте намалювати те, що вона пронюхала або уявила. Одного такого заняття вистачить, щоб діти виявляли інтерес до малювання запахів, і таємничі коробочки дитині сподобаються більше, ніж будь-які іграшки.

– Смак дитинства. Закрийте очі дитині тканиною чи шарфом і запропонуйте з’їсти щось смачне. Можна приготувати щось самостійно. Нехай добре жує та вголос розповідає свої відчуття. А потім намалює чи зліпить з пластиліну те, що відчула та уявила. Інколи діти уявляють собі цілі картини, з’ївши, наприклад, шматочок банана, малюк потрапляє на острів з мавпами. Він уявляє, що сидить на пальмі та жує ці смачні солодкі банани. Допоможіть дитині розвити свою уяву, ставте йому запитання: «Як уважаєш, це фрукт? Де він росте? Уяви, ніби ти потрапив у незнайоме місце. Куди саме? Опиши, хто там є з тобою поряд. Що ти там робиш?» та інші. За допомогою таких розвивальних ігор, можна не лише з користю провести дозвілля, але й виявити психологічні проблеми дитини та виправити їх.   
Такі способи можна використовувати для розвитку дитячої уяви та органів чуття. Таким чином можна намалювати те що, почув, відчув, скуштував, але не забувайте, що якщо у дитини під час сприйняття заплющені очі, то цей процес стане ще цікавішим та загадковішим.



Методика для батьків

Корекція аутизму повинна бути комплексною, це факт. А це означає, що навіть в домашніх умовах необхідно продовжувати вплив на певну сферу розвитку дитини. До того ж, основну частину часу дитина проводить вдома і вплив на її поведінку можуть надавати виключно батьки. Саме тому необхідно ознайомитися з основними методичними рекомендаціями, що доступні для широкого кола застосування. У житті дитини з аутизмом батьки найбільш наближені люди. У деяких випадках зв'язок дитини з аутизмом з матір'ю може бути набагато сильніше ніж у дітей середньостатистичних. Це означає, що корекція, виконана батьками буде набагато результативніше і позитивніше, адже дитина не буде перебувати в стресовій ситуації. Такі стресори типові для дітей з аутизмом і не варто їх недооцінювати. Перебуваючи в несприятливій, на думку дитини з аутизмом, обстановці дуже знижується рівень її навченості необхідним навичкам і загальна успішність.


Навички самообслуговування у дітей з аутизмом

 У зв'язку з особливостями симптоматики цього захворювання розвиток навичок самообслуговування у дітей з аутизмом дуже уповільнено і в деяких випадках подібні навички можуть бути зовсім відсутніми. Все залежить від глибини захворювання і співвідношення симптоматики з групою хвороби. Існує чотири групи дітей з аутизмом, де перша - найбільш важка, з повною відсутністю навичок самообслуговування і четверта - найбільш сприятлива і піддається корекції. Відсутність самообслуговування у дитини - найбільш гостра тема для батьків, адже саме вони своїми зусиллями компенсують відсутність цієї навички. Тому  дана методика розроблена спеціально для використання в домашніх умовах. Насправді батькам буває непросто визначитися зі стратегією поведінки, яка б приносила користь малюкові. Тому ця методика розроблена з урахуванням всіх особливостей поведінки дітей з аутизмом та їх тяжкості захворювання. Вивчити всі рекомендації можливо в контексті популярних методів, що перебувають у відкритому доступі. Провідними з таких методів є: АВА терапія, більш відома на території України як - поведінкова терапія, методика Хайскоуп - широко відома в західній Європі, інноваційна система TEACCH.

АВА терапія - найдієвіший метод корекції аутизму

Більш відома назва терапії - поведінкова, адже її основні принципи базуються на засадах поведінкового аналізу. АВА терапія має на увазі безпосередній взаємозв'язок поведінки з навколишнім середовищем.  Метод АВА для роботи з дітьми з аутизмом вперше був використаний доктором Іваром Ловаасом в 1963 році. Вчений був представником Каліфорнійського університету. В основі методу лежить ідея про те, що будь-яка поведінка тягне за собою деякі наслідки, і якщо дитині наслідки подобаються, вона буде цю поведінку повторювати, а якщо не подобаються, то не буде. В рамках навчальної програми з методики АВА дитина завжди "ведеться" спеціалістом. Для кожної дитини складається індивідуальний план поетапного розвитку. Плюсом такого методу виступає те, що дитина може освоювати одночасно дві-три не пов'язаних між собою навички. Батьки виступають головними направляючими всієї програми, створеної для дитини, адже в подальшому вони повинні виховувати дитину на основі поведінкових принципів навчання.


Перелік необхідних навичок самообслуговування для дитини з аутизмом
Для того, щоб процес розвитку навичок самообслуговування у дитини з аутизмом був успішний необхідно чітко визначити з якими навичками її слід знайомити:

Навчити дитину самостійно користуватися всіма столовими приборами;
Навчити дитину самостійно тримати чашку та пити, тримаючи її однією рукою;
Навчити дитину користуватися серветками і мити руки перед і після їжі;
Навчити дитину користуватися горщиком;
Навчити дитину самостійно підтягувати штані;
Навчити дитину вдягати светри і штани;
Навчити дитину роздягатися і переодягатися;
Навчити дитину проситися на горщик;
Навчити застібати взуття, зав'язувати шнурки і після знімати взуття.
Однією з причин проблем з розвитком навичок самообслуговування у дітей з аутизмом є те, що у них відсутні навички наслідування і імітації дій дорослих. Тому однією з важливих цілей є те, що необхідно навчити дитину повторювати Ваші дії.

Користуючись основними принципами розвитку Л. С. Виготського, можна сказати, що структури кожного з рівня навичок з моменту народження і до кінця життя спочатку повинні перейти з внутрішнього розуміння, в зовнішні прояви, а потім бути засвоєні і автоматизовані, створюючи базу для подальшого успішного розвитку загалом. При цьому стимулом - засобом для засвоєння структур кожного рівня, є абсолютно різні (специфічні для кожного рівня) способи впливу, які присвоюються дитиною як індивідуальні психотехнічні прийоми і, таким чином, закріплюють певний механізм поведінки (що відповідає одному з рівнів регуляції). Ми можемо говорити про те, що чутлива сфера людини, так само, як і когнітивна, проходить шлях культурного розвитку, соціалізації. З цієї точки зору робота по організації поведінки дитини - це перш за все формування структур кожного з рівнів чутливої ​​регуляції і налагодження взаємодії між ними. Необхідні чутливі структури формуються завдяки відпрацюванню відповідних стереотипів поведінки.

Займаючись з дитиною з аутизмом Ви повинні чітко визначити план своїх дій, діяти поетапно і не поспішати. Не можна квапити дитину і перезавантажувати, це може привести до негативізму з її боку і втрати вже наявних навичок. Дуже важливо не тиснути на дитину і спостерігати за її реакцією на стимули, стежити за її настроєм. Також, дуже важливо спілкуватися з дитиною та пояснювати їй сенс всіх виконаних дій. Коли Ви склали план розвитку дитини і ввели його в план дня, попередьте про це дитину. Запитайте про її настрій, але не дозволяйте відхилятися від плану корекції. Пам'ятайте, що для більшої результативності необхідно упиратися на вже наявні навички дитини і, виходячи з цього, починати заняття. Опрацюйте те, що дається дитині, похваліть її - це стане позитивною мотивацією і запорукою гарного настрою дитини. 


Вчимо дитину вдягати штани
Для початку рекомендують взяти штанці на гумці, так як вони легше надягають і не мають додаткових застібок. У цій ситуації важливо виробити у дитини навик імітації. Перш ніж просити дитини надягати штани самостійно, ви можете попросити його потренуватися на ляльках або іграшках. Коли дитина засвоїть руху, які для цього необхідно зробити, переходите на навчання цьому навику, безпосередньо на ньому. У деяких випадках рекомендують використовувати сенсорні іграшки з гумками і зав'язками, для того, щоб дитина могла звикнути до таких предметів і навчився ними управлятися і маніпулювати. Потім слід виробити у дитини ланцюжок поведінки для виконання цієї дії. Повторювати ланцюжок потрібно в середньому 5 разів, для відпрацювання автоматизації досвіду. Для того що б у дитини була позитивна мотивація - зацікавте його, використовуйте гри зі шнурками і сенсорними мішечками, також можете придумати заохочення.

Вчимо дитину застібати черевики
Для навчання цьому виду діяльності рекомендують використовувати різні тактильні тренажери. Це можуть бути тренажери з липучками, шнурівкою, змійками. Дитина повинна відчути всі можливі варіанти бар'єрів і вивчити їх. Це підготовчий етап. Проводячи його в контексті гри, ви можете виробити в дитини позитивну мотивацію і зацікавленість в цьому навику. Дуже важливо давати йому послідовну вербальну установку - інструктаж. А також продемонструвати на власному прикладі правильне виконання дії. У деяких випадках корисно використовувати методи АВА терапії і керуючи рухами рук дитини продемонструвати йому правильний варіант виконання необхідного дії. Дуже важливо ввести такі заняття в режим дня дитини і довести виконання дії до автоматизації, в такому випадку дитина набуває нову навичку.

Вчимо дитину витирати рот серветкою
Для реалізації розвитку цієї навички рекомендують використовувати ігрове навчання. Ви повинні вибудувати для дитини послідовний алгоритм дії, в ході якого буде зрозуміло для чого, чому і як він повинен витирати рот серветкою. Рекомендують використовувати наступні ігри: імітація чаювання, імітація приготування їжі, імітація обіду. При цьому повинно бути детальний опис процесу. Показуйте на своєму прикладі як потрібно робити це правильно, які повинні бути руху і який результат. Надсилайте дитини. Використовуйте дзеркала - дитина повинна бачити, як він виглядає до того, як витер рот серветкою і після. Поясніть йому в чому різниця, використовуючи короткі, чіткі, однозначні висловлювання. Не забувайте хвалити дитину за його успіхи, це теж служить своєрідною мотивацією. Пам'ятайте, що навик потрібно довести до автоматизму, а імітаційні ігри повинні радити тим моментам, після яких потрібно зробити цю дію.​


Як стати хорошими батьками


Батьки мають бути відповідальними, цілісними і допомагати своїм дітям. Фото:pixabay
Хороший приклад дорослих допоможе виховати щасливих дітей.
Психологиня Маріанна Актаєва назвала якості, які бажано мати батькам, які хочуть мати щасливих та успішних дітей.
Перш за все, треба мати енергію. Емоційно виснажені батьки, навіть маючи велике бажання, не можуть повною мірою подбати про дитину.
"Пам'ятаєте правило безпеки в літаку? Кисневу маску спершу надягаємо на себе, і лише потім на дитину. Так працює і механізм виховання. Спершу піклуємося і виховуємо себе", – наголошує експертка.
Також до виховання дітей слід ставитися відповідально. Замість звинувачень у бік вчителів чи вихователів, якщо дитині немає 18-ти років, то відповідати за її вчинки мають батьки. Можна ще спокійно пояснити вихователю чи вчителеві, як з вашою дитиною можна поводитися, а як не можна. З'ясуйте, чому вашій дитині не вдається якийсь предмет і допоможіть.
Батьки мають бути цілісними. Швейцарський психіатр Карл Юнг зазначає: "Як я можу бути реальним, не відкидаючи тіні? Якщо я хочу бути цілісним, то повинен мати і темну сторону". Тому психологиня Маріанна Актаєва радить батькам приймати свою "неідеальність".
На думку психологині, хороші батьки здатні прийняти свої "слабкі сторони, тим самим відкривши величезний контейнер для трансформації "незручних" емоцій і якостей своєї дитини.
Батьки мають захоплюватись своїми дітьми. У бесідах діти часто нарікають на те, що батьки завжди зайняті, а коли не зайняті, то обов'язково втомлені чи похмурі. Тому психологиня рекомендує цікавитися своєю справою або хобі. Приготування вечері, наприклад, можна перетворити на захопливу пригоду.
Не слід "гратися в добрих батьків", треба ними стати в реальності. Для цього варто більше читати, слухати, вникати в статті дитячих психологів.
Під час карантину батьки почали частіше купувати дітям домашніх тварин. Це має позитивний вплив на малечу, бо тварини допомагають впоратися з тривогою чи стресом.У США за часи епідемії коронавірусу попит на тварин значно більший. Тут розібрали з притулків практично всіх кішок і собак. Адже американці вважають тваринок найкращими "ліками" проти стресу від самоізоляції.


Як ми програмуємо дитину на бездіяльність: 11 речей, які не можна забороняти дитині. Запам’ятайте!

Як ми програмуємо дитину на бездіяльність: 11 речей, які не можна забороняти дитині. Запам’ятайте!
Молоді мами маленьких дітей, особливо якщо малюк перший, настільки занурені в турботу про його добробут, що часто намагаються захистити його навіть від тих речей, які дитині елементарно потрібні для розвитку.
Тому так часто ми чуємо на дитячому майданчику або на вулиці: «Не чіпай! Не ходи! Впадеш! Розіб’єшся! » тощо.
Ми програмуємо малюка на бездіяльність, аби тільки нам було спокійно, а потім дивуємося, чому він ні до чого не прагне, коли стає старшим. Оберігати дитину від реальної небезпеки потрібно, але є ті речі, які ні в якому разі не можна забороняти дитині.
Ось 11 речей, які не можна забороняти дитині:

1. Їсти самому.

Звичайно, набагато простіше і чистіше нагодувати дитину самій. Але, заборонивши самостійно донести ложку собі до рота, ми заважаємо малюку дорослішати, відчувати себе великим, впевненим у своїх силах, брати на себе відповідальність.
Це перші кроки дитини на шляху до самостійності. Тому, щоб не припинити бажання і прагнення до цієї самостійності, не заважайте її проявам! Плюс не забуваємо, що ця нехитра дія так само впливає на розвиток моторики.

2. Допомагати мамі.

Ми постійно турбуємось, що малюк щось розіб’є, розіллє, не донесе до потрібного місця і всіляко його обсмикуємо і контролюємо, щоб він ні в якому разі нічого не чіпав і не розсипав. А проходить кілька років і скарги змінюються на інші:«Він нічого не хоче робити!».
Чому? Та просто ми самі свого часу вплинули своїми заборонами на його бажання брати участь у домашніх справах. Малюку дуже важливо відчувати свою значність, розуміти, що він потрібен. Зверніть увагу, з яким завзяттям і бажанням малюк витирає стіл або пилососить.
А ще йому дуже потрібні похвала і схвалення від батьків. Так що просіть дитину допомогти вам, дозволяйте допомагати та дякуйте за це, навіть якщо підлога протерта зовсім не ідеально, а половина борошна для млинців опиняється на столі. Дитина обов’язково навчиться цьому! Але тільки якщо побачить, що ви цінуєте її прагнення.

3. Помилятися.

Помилки неймовірно важливі як для дітей, так і для дорослих. Помилятися і пробувати заново – єдиний шлях для розвитку! Не забороняйте малюку помилятися, дозвольте перевірити свої сили, щось зробити правильно, щось – не дуже.
Тільки так він зможе зрозуміти різницю між тим, що добре, а що погано, до чого варто прагнути, а чого уникати. Життя без помилок – прямий шлях до бездіяльності.

4. Малювати та бруднитися.

Часто мами не дають дітям олівці або фарби, щоб малюк не забруднився, не розмалював стіни, не наївся фарб. Але цього всього можна уникнути, зробивши фарби в домашніх умовах або купивши правильні, водорозчинні в магазині, виділивши місце та одяг для малювання, які легко відчистити.
І нехай малює! Якомога більше! (Звичайно, в рамках його власних потреб). Бо малюнок – спосіб виявити свої почуття в той час, поки словами це зробити не завжди вдається.

5. Дуріти, шуміти, кричати та бігати.

Таким способом дитина висловлює свої емоції, розслабляється, вихлюпує енергію, яка накопичилася. Звичайно, є місця, де така поведінка недоречна, але вдома дозвольте малюкові бути таким, як йому хочеться.
Ваш будинок – місце сили й для нього! Спробуйте разом з малюком подуріти, пострибати та покидатися подушками, і відмінний вечір вам забезпечений! А до того ж, це залишить найбільш яскраві й теплі спогади про дитинство.

6. Лазити по спортивному майданчику на вулиці.

Малюку потрібен виплеск енергії. І якщо вже ви не хочете, щоб він громив ваш будинок, то робити це на майданчику – найправильніший варіант! І звичайно ж, ми всі переживаємо, що він може впасти та щось зламати собі.
Але найкращий спосіб цього уникнути – навчити малюка бути спритним і вміти добре триматися руками. Нехай тренується! Тоді ви будете впевнені, що в більш дорослому віці, коли він уже стане гуляти один, в нього буде достатньо умінь і спритності, щоб носитися по спортивному майданчику з іншими дітьми та не падати.

7. Гратися з водою.

Вода – ідеальний засіб розвитку дитячої фантазії через гру, джерело великого щастя і відкриттів. Вона вабить не тільки малюків, а й старших дітей. Згадайте, яке захоплення завжди викликають пирскавки влітку.
Тому, замість заборон на водні ігри, краще організуйте дитині простір і інструменти (каструлі, тазики та пелюшки, що вбирають вологу), приєднуйтесь до пустощів і отримуйте задоволення разом зі своїм допитливим чадом!

8. Чіпати тендітні речі.

Не можна забороняти дитині чіпати тендітні речі. Краще будьте пильними та пояснюйте дитині, що з оцим варто бути обережнішим, кажіть, де може бути небезпека, як краще поводитися з цією річчю. Розкажіть, що її можна помацати, розглянути, а потім акуратно покласти на місце. Малюку часто просто хочеться доторкнутися. І йому складно буде навчитися берегти речі, якщо він не усвідомлює їх крихкість.

9. Не доїдати обід.

Організм дитини – сформована біосистема, яка, якщо ви попередньо не нагодуєте її шоколадом і чипсами, достеменно знає, що потрібно з’їсти й в якій кількості. Організм це знає і підказує дитині, набагато краще, ніж це можете знати замість дитини ви збоку.
Тому для формування правильного ставлення до їжі та щоб не закріпити звичку переїдати, дозвольте дитині самому регулювати розмір власної порції обіду. Повірте, вам це дозволить уникнути в майбутньому великої кількості проблем зі шлунково-кишковим трактом.

10. Розповідати небилиці.

Не можна забороняти дитині розповідати небилиці. Вигадки – природна і дуже важлива частина розвитку дитини, яка дозволяє розвиватися її правій півкулі, що відповідає за функції творчості, пам’яті, інтуїції, за музикальність і емоції.
Тому підтримайте цю гру в небилиці, проявіть щирий інтерес до розповідей дитини, так ви найкращим чином подбаєте про повноцінний розвиток вашого малюка.

11. Висловлювати свою думку.

Пам’ятайте, що дитина – це маленька особистість, повноправний член сім’ї, і у неї теж може бути своя думка. Тому говоріть із нею на рівних, слухайте її та пам’ятайте, що вона теж має потреби, бажання, вона теж відчуває і думає!





 Ігри, вправи, цікаві мультфільми для розвитку дітей


  Руханки та пальчикова гімнастика
1-4 клас розвиток конгнітивної сфери
Розвиток когнітивної сфери від 3 років до 6 років
Розвиток емоційно вольової сфери
РОЗВИВАЄМО ДРІБНУ І КРУПНУ МОТОРИКУ
Розвиваємо сприймання
Розвиваємо увагу
Розвиваємо пам'ять
Методика розвитку навичок самообслуговування у дітей з аутизмом в домашніх умовах.
вправи для розвитку пам’яті, мислення, уваги у дошкільників

ПОРАДИ БАТЬКАМ : ВИХОВАННЯ 

КАЗКОЮ
https://vseosvita.ua/library/poradi-batkam-61698.html

Комментариев нет:

Отправить комментарий